Borrasca Ana

El cap de setmana de dia 9-10 de decembre 2017 i arribant a la màxima força el dilluns dia 11, envestia contra Menorca la força desmesurada de la Borrasca enomenada Ana, amb vents que superaven els 100 km/hora.

Castell San Nicolau

Durant aquests tres dies seguits de forts vents de llebeix «Per La Mar Viva», fa un seguiment del temporal observant les voreres de Ciutadella a fi de detectar si el temporal arrossega a les costes de Ciutadella residus plàstics surants.

Sempre que bufa vent, degut a la quantitat de residus que s’estan acumulant en el Mediterrani de manera molt preocupant, qualsevol costa que està sotmesa a l’onatge acaba acumulant residus en els seus racons.

I com no podia ser d’altra manera el mateix va passar a la costa de Ciutadella amb la borrasca Ana.

Massa vegetal amb microplàstics

Borbs

El dimarts dia 12 aprofitant que el vent havia mancat i la mar estava més o menys transitable vam aprofitar per sortir un parell d’hores a la mar davant la bocana del port i de Sa Platja Gran, per recollir el màxim de residus possibles. I el mateix vam fer el dijous. Amb el resultat de 161,710 kilos de restes recollides amb 4,5 hores de feina.

Entre les restes recollides destaca la recollida d’una canastra de plàstic  provinent de Almeria, i què pertany al «grup agroponiente».

També es va recollir un pot de llautó, un pot d’un kilo de disolvent, i en el seu interior hi havia la meitat del seu contingut. També es va recollir una garrafa de 25 litros i en el seu interior contenia «pu», animalet marí similar a una somereta, més llargarut i amb antenes, que s’empra per pescar. Juntament amb al.levins de surell, i també una espècie de musclos del tamany de la meitat del dit índex d’una persona adulta. Lo qual parla de la quantitat de setmanes o mesos que feia que aquesta garrafa navegava per el Mediterrani.

Vol dir idò que en 3 dies tot el material surant que es trobava en la línea entre Menorca i Almeria o estret de Gibraltar, que és la direcció en la que bufava el vent, hi va haver residus que van navegar  664 km de distància.

Des de la Associació volem remarcar la importància vital que té no abocar ni un plàstic més a la Mar, per lo menys des de Menorca. Creiem que a Menorca els menorquin@s hauríem de desenvolupar una sensibilitat molt especial envers a aquest tema. Tenim una illa que és un tresor i n’estèim molt gelosos d’ella.  Aquesta illa forma part del Mar Mediterrani, Mar que actualment està greument amenaçat per la contaminació, i noltros com a menorquin@s no ens podem permetre abocar ni un plàstic més a la Mar. Creiem que hauríem d’esser un exemple mundial de ciutadans. Desenvolupant actuacions de persones autèntiques pel que fa als residus que en el nostre pas per platges, camí de cavalls, boscos, carrers, anant amb barca…. poguem generar. Fent servir les papereres o els contenidors, o guardar els residus dins motxilla, barca, butxaques, o allà on sigui per garantir que aquell residu no quedi a la Mar o a la natura i què arriba a un lloc segur on de cap manera retornarà a l’espai natural que hem visitat. Igual que si ens trobam amb algun residu en el nostre pas siguem capaços d’entrendre que en aquell moment és la nostra responsabilitat agafar-lo i no deixar-lo passar.

Des de l’Associació convidam als ciutadan@s a prenir-nos com un repte el fet d’esser una població exemplar per la resta del Món demostrant cura i sensibilitat amb la Mar i el mediambient.